BARDZO WAŻNA ODPOWIEDŹ PFRON dot. zgłoszenia pracownika do SODiR a prawo do dofinansowania
PYTANIE DO PFRON
Witam Państwa
Pracodawca z Otwartego Rynku chciałby od Funduszu otrzymać odpowiedź na poniższe pytanie:
Stan faktyczny: Firma od grudnia 2021 roku do lipca 2023 roku osiągała 6% wskaźnik ON zatrudniając ogółem powyżej 25 etatów nie była zarejestrowana w SODiR, w sierpniu br. niestety nie osiągnęła już 6% wskaźnika ON i dokonała wpłatę obowiązkową do PFRON.
Pytanie Firmy jest następujące: Czy w takim przypadku kiedy ponownie np.
w listopadzie br. osiągnie 6% wskaźnik ON będzie mogła po raz pierwszy zarejestrować się w PFRON w SODiR i od listopada br. zgłosić swoich pracowników ON do SODiR, których zatrudniała już w okresie od grudnia 2021 r. do lipca 2023 r. lub w miesiącach wcześniejszych? Większości są to pracownicy, którzy w trakcie zatrudnienia u tego pracodawcy stali się osobami niepełnosprawnymi, na których pracodawca zgodnie z przepisami nie musi wykazać tzw. efektu zachęty?
Z góry bardzo dziękuję za pilną odpowiedź
Edyta Sieradzka
ODPOWIEDŹ PFRON
Dzień dobry Pani Edyto
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych informuje, iż pracodawca zatrudniający niepełnosprawnego pracownika na umowę o pracę, po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, może ubiegać się o dofinansowanie do kosztów płacy tego pracownika. Jednym z warunków ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego jest wykazanie efektu zachęty. Efekt zachęty ustalany jest przez pracodawcę (dla którego dofinansowanie stanowi pomoc publiczną) jednokrotnie – na miesiąc podjęcia pracy przez osobę z niepełnosprawnością i trwa do momentu rozwiązania stosunku pracy bądź utraty przez pracownika statusu osoby niepełnosprawnej. Efekt zachęty może być wykazany:
- metodą ilościową – poprzez wykazanie wzrostu netto stanu zatrudnienia ogółem w miesiącu podjęcia zatrudnienia przez pracownika, na którego pracodawca zamierza pobierać dofinansowanie, w stosunku do przeciętnego stanu zatrudnienia z 12 miesięcy poprzedzających miesiąc podjęcia zatrudnienia przez tego pracownika lub
- metodą jakościową – poprzez wykazanie, że pracownik podjął pracę na wakacie zwolnionym przez innego pracownika:
- z przyczyn określonych w art. 52 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy ,
- za wypowiedzeniem złożonym przez pracownika,
- na mocy porozumienia stron,
- wskutek przejścia pracownika na rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- z upływem czasu, na który została zawarta,
- z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta,
- na skutek wygaśnięcia umowy o pracę,
- na skutek zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracownika – na jego wniosek.
Efekt zachęty istnieje, gdy:
- w momencie zatrudniania pracownika pracodawca wiedział o jego niepełnosprawności,
- w miesiącu zatrudnienia pracownika niepełnosprawnego pracodawca wykazał efekt zachęty metodą ilościową lub metodą jakościową,
- dofinansowanie jest pomocą konieczną, a więc pracodawca bez możliwości uzyskania dofinansowania nie prowadziłby wspieranego działania (zatrudnienia osoby niepełnosprawnej) i w związku z tym wniosek o dofinansowanie pracodawca złożył w pierwszym możliwym momencie po spełnieniu wszystkich warunków określonych przepisami prawa do otrzymania przedmiotowego dofinansowania.
Analizując wystąpienie efektu zachęty – pracodawca powinien pamiętać, że zgodnie z motywami 18 i 54 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L poz. 187, s. 1) pomoc publiczna w formie miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia ma na celu zachęcenie przedsiębiorstw do zwiększenia poziomów zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a warunkiem jej otrzymania jest uznanie pomocy za konieczną. Komisja Europejska stwierdziła w motywie 18, że „aby mieć pewność, że pomoc jest niezbędna i zachęca do rozwoju dalszej działalności lub projektów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do pomocy na działalność, którą i tak beneficjent by prowadził, nawet w przypadku braku pomocy”. Jeśli więc miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego stanowi pomoc publiczną, wniosek o jej otrzymanie powinien zostać złożony w pierwszym możliwym momencie (terminie do złożenia wniosku Wn-D za pierwszy okres sprawozdawcy, za który pracodawca mógłby uzyskać dofinansowanie do wynagrodzenia danej osoby).
Złożenie wniosku o wypłatę dofinansowania po pierwszym miesiącu zatrudnienia osoby niepełnosprawnej wskazuje na osiągnięcie celu pomocy publicznej w formie subsydiów płacowych, a mianowicie zachęcenie (stąd określenie efekt zachęty) do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej wyrażonego poprzez konieczność pomocy. Wnioskowanie o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych po upływie kilku miesięcy czy lat (za które pracodawca mógłby uzyskać tę pomoc) wskazuje, że pomoc w formie dofinansowania nie była konieczna do zatrudnienia lub dalszego zatrudniania osoby niepełnosprawnej, dlatego można wysnuć wniosek, że efekt zachęty nie został osiągnięty.
W opisanym przypadku istotne jest to, czy na pracowników niepełnosprawnych wykazywanych w 2021 i 2022 i 2023 r. r. pracodawca spełniał wcześniej wszystkie warunki (w tym wskaźnik 6% zatrudnienia osób niepełnosprawnych) do otrzymania pomocy w postaci dofinansowania do wynagrodzeń, a pomimo to nie wnioskował o tą pomoc. Jeżeli tak (co można przypuszczać z treści poniższego emaila), to dofinansowanie do wynagrodzeń tych pracowników nie przysługuje.
Fundusz sygnalizuje, że w świetle dotychczasowych wyjaśnień Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych konieczność pomocy należy wykazać również w kontekście pracowników niepełnosprawnych, którzy nabyli niepełnosprawność w trakcie zatrudnienia u pracodawcy. Pracodawca w celu wykazania konieczności pomocy powinien wnioskować o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych od pierwszego miesiąca – w którym zostały spełnione wszystkie warunki do otrzymania pomocy – po zatrudnieniu pracownika niepełnosprawnego / po udokumentowaniu przez pracownika nabycia niepełnosprawności w trakcie zatrudnienia u pracodawcy. Należy jednak zauważyć, że nieistnienie efektu zachęty lub konieczności pomocy w odniesieniu do pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę skutkuje w odniesieniu do całego okresu obowiązywania danej umowy. Nowa analiza spełnienia tych warunków może zostać przeprowadzona przez pracodawcę przy zawarciu nowej umowy o pracę (choćby do jej zawarcia dochodziło dnia następującego po dniu wygaśnięcia poprzedniej umowy o pracę). Jest to ważne, ponieważ wraz z zakończeniem obowiązywania dotychczasowej umowy pracodawca może zawrzeć kolejną umowę lub nie uczynić tego.
Szczegółowe informacje w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych można znaleźć na witrynie PFRON (www.pfron.org.pl) w zakładce Pracodawcy/Dofinasowanie wynagrodzeń. Fundusz zachęca do korzystania z broszury oraz filmów instruktażowych (zawierających szczegółowe wyjaśnienia w sprawie wypełniania dokumentów: Wn-D, INF-D-P i INF-O-PP) udostępnionych na witrynie PFRON w zakładce Pracodawcy/Dofinansowanie wynagrodzeń/Formularze dotyczące dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. W przypadku pytań bądź wątpliwości w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych prosimy o kontakt z właściwym terytorialnie Oddziałem PFRON lub z infolinią Departamentu ds. Rynku Pracy pod numerem telefonu: (22) 581-84-10 wew. 1. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-15.00. Kontakt z Departamentem ds. Rynku Pracy możliwy jest również za pośrednictwem poczty e-mail. Zapytania należy kierować na adres: sod@pfron.org.pl.
Małgorzata Jaworek Starszy Ekspert ds. rynku pracy Wydział ds. Analiz Departament ds. Rynku Pracy |