MRPiPS – Pomoc społeczna po powodzi dla pracodawców i osób poszkodowanych przez powódź.

Co mogę zrobić, jako osoba poszkodowana przez powódź lub jako pracodawca poszkodowany przez powódź?

Jeśli jesteś osobą poszkodowaną, złóż wniosek we właściwym Ośrodku Pomocy Społecznej (pełna lista tutaj) lub urzędzie gminy lub miasta. Pieniądze dostaniesz w ciągu dwóch dni od złożenia wniosków.

► 10 tys. zł – pomoc doraźna dla osób dotkniętych powodzią:

8 tys. zł z pomocy społecznej, do 2 tys. zł zasiłku powodziowego.

► do 200 tys. zł – remont/odbudowa budynku mieszkalnego.

► do 100 tys. zł – remont/odbudowa budynków gospodarczych.

Pamiętaj, że:

Świadczenia powodziowe nie wliczają się do dochodu. Dzięki temu możesz ubiegać się o inne świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia rodzinne, dodatki mieszkaniowe, stypendia i pomoc materialną czy świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Skorzystanie ze świadczeń powodziowych nie wpłynie na dostęp do innych świadczeń pomocy społecznej, ani na możliwość utrzymania statusu bezrobotnego.

Konkretne formy wsparcia:

Jeśli jesteś pracodawcą:
  • Jeśli jesteś pracodawcą, możesz ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na utrzymanie zatrudnienia pracownika. Świadczenie skierowane jest do przedsiębiorców, którzy mimo zniszczeń spowodowanych powodzią chcą utrzymać miejsca pracy.  Świadczenie stanowi zwrot (za okres do 12 miesięcy) kosztów wynagrodzenia, nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Odpowiedni wniosek należy złożyć do starosty.
  • Jeśli jesteś pracodawcą, możesz uzyskać z  urzędu pracy zwrot kosztów na zatrudnienie skierowanych bezrobotnych. Odpowiedni wniosek w tej sprawie powinieneś złożyć do urzędu pracy. Świadczenie skierowane jest do pracodawców, którzy utrzymali po powodzi zatrudnienie, mimo że ich zakład pracy uległ częściowemu zniszczeniu. Okres zwrotu kosztów – maksymalnie 12 miesięcy.
  • Jeśli jesteś pracodawcą, który na skutek powodzi ograniczył prowadzenie działalności gospodarczej, możesz ubiegać się o nieoprocentowaną pożyczkę na utrzymanie miejsc pracy. Wniosek o pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powinieneś złożyć do marszałka województwa. Pożyczka może być udzielona w wysokości wynagrodzenia pracowników.
  • Jeśli z powodu powodzi nie opłacisz składek w terminie, unikniesz kar i odsetek.
  • Pracodawca może powierzyć pracownikowi zadania związane z usuwaniem skutków powodzi w ramach zadań wykonywanych w pracy.
  • Jeśli jesteś organizatorem robót publicznych, możesz ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na zatrudnienie osób prowadzących produkcję rolną poszkodowanych w powodzi. Świadczenie maksymalnie wynosi dwukrotność  minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych skierowanych osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Jako organizator robót publicznych, odpowiedni wniosek powinieneś złożyć do starosty.

Jeśli jesteś pracodawcą osób z niepełnosprawnościami lub osobą z niepełnosprawnością

  • PFRON pomoże poszkodowanym osobom z niepełnosprawnością. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będzie rozdzielał środki na utrzymanie miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnościami, odtworzenie dostosowanej infrastruktury, zakup sprzętu, usunięcie szkód w infrastrukturze czy dofinansowania do kredytów.

Art. 11. 1. Środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mogą być przeznaczone na:
1) utrzymanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi miejsc pracy osób
niepełnosprawnych;
2) odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury
i wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej
oraz przedsiębiorstw osób niepełnosprawnych prowadzących działalność
gospodarczą;
3) pomoc dla osób niepełnosprawnych na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, środków
pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych na
skutek powodzi;
4) usunięcie powstałych na skutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych
uprzednio barier technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych (finansowanie
remontów, readaptacja oraz zakup sprzętu);
5) dofinansowanie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia
1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44), zwanej dalej „ustawą
o rehabilitacji”, do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na
likwidację skutków powodzi w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób
niepełnosprawnych.
2. Cele określone w ust. 1 mogą zostać dofinansowane ze środków Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych maksymalnie do kwoty, która nie
może być sfinansowana z innych źródeł.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania środków, o których mowa
w ust. 1, uwzględniając konieczność uproszczenia postępowania.

Art. 12. 1. Środki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
zwanego dalej „funduszem rehabilitacji”, mogą być przeznaczone na odtworzenie
infrastruktury i wyposażenia, utraconych lub zniszczonych na skutek powodzi miejsc
pracy oraz rehabilitacji osób niepełnosprawnych u dysponenta tego funduszu.
2. Dysponent funduszu rehabilitacji może przeznaczyć środki, o których mowa
w art. 33 ust. 3 pkt 4 ustawy o rehabilitacji, na pomoc indywidualną dla osób
niepełnosprawnych, przeznaczoną na usuwanie skutków powodzi dotyczących tych
osób, w szczególności na zakup utraconego lub zniszczonego sprzętu
rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych lub na
ograniczenie barier technicznych i architektonicznych powstałych na skutek powodzi.
3. Środki funduszu rehabilitacji, z wyłączeniem środków przeznaczonych na
pomoc indywidualną dla osób niepełnosprawnych, mogą być przeznaczone na
ratowanie zagrożonych likwidacją na skutek powodzi warsztatów terapii zajęciowej
prowadzonych przez dysponenta tego funduszu.
4. Dysponent funduszu rehabilitacji może przeznaczyć do 10 % środków tego
funduszu, z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 33 ust. 3 pkt 4 i 5 ustawy
o rehabilitacji, na przedsięwzięcia wspólne lub na bezzwrotną pomoc na usuwanie
skutków powodzi u innego dysponenta funduszu rehabilitacji, który poniósł szkody na
skutek powodzi.
5. Warunkiem przeznaczenia środków funduszu rehabilitacji w sposób określony
w ust. 1, 3 i 4 jest uzyskanie zgody dysponenta Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych.

6. W przypadku nieuzyskania zgody, o której mowa w ust. 5, dysponent
funduszu rehabilitacji jest obowiązany do dokonania wpłat, o których mowa w art. 33
ust. 4a ustawy o rehabilitacji.

7. Przepisy ust. 15 stosuje się odpowiednio do dysponentów zakładowego
funduszu aktywności.

Art. 13. Pożyczki przyznane przed wystąpieniem powodzi ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych:

1) osobom niepełnosprawnym na działalność gospodarczą lub rolniczą,

2) zakładom pracy chronionej

mogą być umarzane w całości lub w części, wraz z odsetkami, jeżeli w związku
z powodzią nastąpiła utrata możliwości spłaty pożyczki.

Art. 14. 1. Organ udzielający pomocy, o której mowa w art. 12a, art. 26,
art. 26d, art. 26e lub art. 32 ustawy o rehabilitacji, albo pomocy, o której mowa
w art. 12 ustawy o rehabilitacji w brzmieniu obowiązującym do dnia 29 lipca 2007 r.,
może odroczyć termin płatności należności z tytułu zwrotu udzielonej pomocy, jeżeli
niemożność terminowego zwrotu pomocy jest skutkiem powodzi.

2. Jeżeli naruszenie warunków umowy, na podstawie której udzielono pomocy
określonej w ust. 1, nastąpiło na skutek powodzi, to organ udzielający pomocy może
nie żądać zwrotu pomocy, pod warunkiem niezwłocznego usunięcia
nieprawidłowości, i kontynuować realizację umowy lub odroczyć termin płatności
należności z tytułu zwrotu pomocy.

Art. 15. Podmioty zamierzające:

1) wystąpić o pomoc, o której mowa w art. 11 ust. 1,

2) wykorzystać fundusz rehabilitacji w sposób określony w art. 12 ust. 1, 3 i 4,

3) wystąpić o umorzenie, o którym mowa w art. 13,

4) wystąpić o odroczenie, o którym mowa w art. 14 ust. 1

są obowiązane odpowiednio złożyć wniosek albo wystąpić o zgodę do dysponenta
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w terminie
określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2.

Art. 16. Za okresy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2,
nie dłużej niż do dnia 31 grudnia roku, w którym wystąpiła powódź, refundacja,
o której mowa w art. 25a ust. 1 ustawy o rehabilitacji, może być dokonywana
w przypadku nieterminowego opłacenia składek podlegających refundacji, jeżeli
uchybienie terminu płatności składek było skutkiem powodzi.

Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń na infolinię

► MRPiPS – (22) 245 61 01 – Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-15:00

► ZUS – (33) 825 31 34 i 76 876 45 76 – Infolinia dla przedsiębiorców, gdzie mogą uzyskać informacje w sprawie ulg w opłacaniu składek. Czynna od 18 września do 4 października br. w godz. 8.00-15.00

► PIP – (22) 391 83 70 – Infolinia dla pracowników i pracodawców z terenów objętych powodzią. Eksperci Państwowej Inspekcji Pracy będą dostępni od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-15.00

► PFRON – (22) 581 84 10 – Tel. dostępny w dni powszednie w godzinach 9.00-15.00

► Urzędy Pracy – Zielona Linia – 19 524 – Infolinia dla przedsiębiorców, pracodawców, osób bezrobotnych i poszukujących pracy, gdzie mogą uzyskać informacje na temat pomocy świadczonej przez powiatowe urzędy pracy oraz ośrodki pomocy społecznej oraz o wolnych miejscach noclegowych w jednostkach Ochotniczych Hufców Pracy. Czynna w dni powszednie w godzinach 8.00-18.00. Pomoc dostępna w języku polskim, angielskim, ukraińskim, rosyjskim oraz na video w języku migowym.

Materiały

1. Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi
Ustawa​_o​_szczególnych​_rozwiązaniach​_związanych​_z​_usuwaniem​_skutków​_powodzi.pdf 0.38MB

2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wykazu gmin
Rozporządzenie​_Rady​_Ministrów​_w​_sprawie​_wykazu​_gmin.pdf 0.15MB

3. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej
Rozporządzenie​_Rady​_Ministrów​_w​_sprawie​_wprowadzenia​_stanu​_klęski​_żywiołowej.pdf 0.14MB

4. Zasady udzielania pomocy finansowej, ze środków budżetu państwa z części 85 – Budżety wojewodów, dział 852 – Pomoc społeczna, rozdział 85278 – Usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz z rezerw celowych na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w formie zasiłków celowych, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej oraz w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących poszkodowanych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 roku
Zasady​_udzielania​_pomocy​_finansowej.DOC 0.13MB

Załączniki 3-5
załaczniki​_3-5.xls 0.12MB

https://www.gov.pl/web/rodzina/pomoc-po-powodzi

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

ADRES

Ul. Nowogrodzka 1/3/500-513 WarszawaNIP 5262895101Regon 015725935

KONTAKT

Skontaktuj się z nami

Infolinia dla Obywatela
+48 222 500 108

W przypadku pomocy z wypełnieniem dokumentów Zespół Sieradzka-PEFRON jest również dla Państwa