Opracowanie Edyta Sieradzka: Ustalone prawo do emerytury a brak dofinansowań dla pracowników w stopniu lekkim i umiarkowanym – wytyczne PFRON z 2023 roku

Dofinansowanie do wynagrodzeń nie przysługuje na pracowników z ustalonym prawem do emerytury, którzy posiadają lekki lub umiarkowany stopień niepełnosprawności. W związku z powyższym, dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika z ustalonym prawem do emerytury będzie przysługiwać tylko w sytuacji, gdy zatrudniony przez pracodawcę pracownik z ustalonym prawem do emerytury legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.

  • Kryterium wyłączenia pracownika z kręgu pracowników, na których przysługuje dofinansowanie jest wyłącznie fakt ustalenia prawa do emerytury.
  • Niezależnie od wieku pracownika, znaczenie ma co do zasady wydanie odpowiedniego aktu (np. decyzji emerytalnej ZUS lub innego organu emerytalnego).
  • Z reguły akt ten ustala status danej osoby jako osoby o ustalonym prawie do emerytury – ze skutkiem od teraz.
  • Jednak nie jest tak w każdym przypadku. Dlatego treść tego aktu ma znaczenie dla ustalenia okresu, w odniesieniu, do którego pracownik był osobą z ustalonym na bieżąco lub wcześniej prawem do emerytury.
  • Należy brać pod uwagę datę przyznania uprawnień emerytalnych, a nie datę wydania aktu. Decyzja wydana przez organ emerytalny funkcjonuje w obrocie prawnym mimo zawieszenia pobierania świadczenia emerytalnego.
  • Dodatkowo należy wskazać, że ustalone prawo do emerytury może być przyznane z urzędu – zamiast pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy – osobie, która osiągnęła wiek emerytalny oraz podlegała ubezpieczeniu społecznemu albo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. O zmianie statusu z rencisty na emeryta informuje osobę ubezpieczoną Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
  • Wobec powyższego kluczowa w tej sytuacji jest data przyznania uprawnień emerytalnych, a nie osiągniecie wieku emerytalnego.
  • Należy pamiętać, że prawo do emerytury może przyznać także inny organ emerytalno-rentowy niż ZUS. Niekiedy mamy do czynienia z emeryturą przyznaną przez KRUS lub tzw. resortową – wojskową lub policyjną (w tym przypadku może być ona przyznana osobie młodszej niż wynika z przepisów dotyczących emerytury z ZUS).
  • Weryfikacja faktu, czy pracownik ma ustalone prawo do emerytury powinna nastąpić pomiędzy pracodawcą, pracownikiem, a stosownym organem emerytalnym.
  • Pracodawca nie może pozyskać informacji o ustalonym bądź nie ustalonym prawie do emerytury swoich pracowników bezpośrednio z organu emerytalnego, ale sam pracownik może na prośbę pracodawcy wystąpić do organu emerytalnego z wnioskiem o uzyskanie zaświadczenia, które potwierdzi brak uprawnień emerytalnych lub ich nabycie (oraz datę), zwłaszcza w przypadku, gdy dany pracownik niepełnosprawny w stopniu lekkim lub umiarkowanym osiąga wiek emerytalny, a jednocześnie nie orientuje się czy już ma prawo do emerytury (bo np. zgubił decyzję lub wydaje Mu się, że ma tylko uprawnienia do renty).
  • Osiągnięcie wieku emerytalnego, zgodnego z powszechnie obowiązującymi przepisami może zasygnalizować pracodawcy konieczność weryfikacji czy dana osoba jest już uprawniona do świadczenia emerytalnego.

Wytyczne PFRON z 2023 roku

 

Opracowanie:

Edyta Sieradzka