Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych udziela pomocy poszkodowanym w wyniku powodzi:
- osobom z niepełnosprawnością;
- osobom z niepełnosprawnością prowadzącym działalność gospodarczą;
- pracodawcom zatrudniających osoby z niepełnosprawnością;
- organizatorom zakładów aktywności zawodowej;
- jednostkom prowadzącym warsztaty terapii zajęciowej.
Otrzymaną pomoc finansową można przeznaczyć na:
- Utrzymanie przez pracodawców zagrożonych likwidacją, na skutek powodzi, miejsc pracy osób z niepełnosprawnością;
- Odtworzenie zniszczonej lub utraconej na skutek powodzi infrastruktury i wyposażenia warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej oraz przedsiębiorstw osób z niepełnosprawnością prowadzących działalność gospodarczą;
- Zakup przez osoby z niepełnosprawnością sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych na skutek powodzi;
- Usunięcie powstałych na skutek powodzi szkód w obrębie zlikwidowanych uprzednio barier technicznych i architektonicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób z niepełnosprawnością (finansowanie remontów, readaptacja oraz zakup sprzętu);
- Dofinansowanie do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na likwidację skutków powodzi w związku z zatrudnianiem i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością.
Zasady finansowania i rozliczenia:
- Wnioski można składać do 15 września 2025 roku we właściwym miejscowo oddziale PFRON (poniżej znajdują się linki do wzorów wniosków).
- Wskazane cele mogą zostać dofinansowane ze środków PFRON maksymalnie do kwoty, która nie może być sfinansowana z innych źródeł.
- Po podpisaniu umowy wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie w formie zaliczki (jedna lub dwie transze).
- Wnioskodawca rozlicza otrzymane dofinansowanie na podstawie zestawienia dowodów księgowych.
- Na etapie składania wniosku i rozliczenia końcowego wnioskodawca składa oświadczenia dotyczące uzyskanych odszkodowań i innych form otrzymanego wsparcia.
- Wnioskodawca zwraca niewykorzystaną lub nienależną kwotę dofinansowania na podstawie rozliczenia końcowego.
Wzory wniosków:
- dla pracodawców na utrzymanie zagrożonych likwidacją miejsc pracy osób z niepełnosprawnością:
Wzór nr 1 Wniosek dla pracodawców.
- dla zakładów aktywności zawodowej i osób z niepełnosprawnością prowadzących działalność gospodarczą:
Wzór nr 2 Wniosek dla ZAZ i przedsiębiorców OzN.
- dla jednostek prowadzących warsztaty terapii zajęciowej:
- dla osób z niepełnosprawnością o zakup sprzętu rehabilitacyjnego, środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych utraconych lub zniszczonych na skutek powodzi:
Wzór nr 4 Wniosek dla OzN_zakupy.
- dla osób z niepełnosprawnością na usunięcie szkód w uprzednio zlikwidowanych barierach:
Wzór nr 5 Wniosek dla OzN_usunięcie szkód.
Podstawa prawna udzielanego wsparcia:
- Art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w związku z usuwaniem skutków powodzi.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie.