Przygotowane dane na Radę Ministrów – dane z 15.11.2024 r. Projekt z dnia 8.11.2024 r. ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (UD55) – podwyższenie dofinansowań
Posiedzenie RM w dniu 19.11.2024 r. WAŻNE DLA PRACODAWCÓW OzN. Projekt podwyższający dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami z PFRON w pkt. 3 planu.
Projekt z dnia 8.11.2024 r.
ustawa
z dnia ………
o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Art. 1. W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, 858, 1089, 1165 i 1494) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 26a:
- a) 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Pracodawcy przysługuje ze środków Funduszu miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, o ile pracownik ten został ujęty w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych, o której mowa w art. 26b ust. 1. Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, zwane dalej „miesięcznym dofinansowaniem”, przysługuje w kwocie:
1) 2760 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności;
2) 1550 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
3) 575 zł – w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.”,
- b) 1b otrzymuje brzmienie:
„1b. Kwoty, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, którym orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz niewidomych, zwiększa się o:
1) 1380 zł w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności;
2) 1035 zł w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
3) 690 zł w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.”;
2) w art. 46a w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) na zadanie, o którym mowa w art. 26a – w wysokości do 30 % środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok;”.
Art. 2. 1. Kwotę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, o której mowa w art. 26a ust. 1 i 1b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się po raz pierwszy do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego za okres począwszy od miesiąca lipca 2024 r.
- Pracodawca, który otrzymał dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, przysługujące za miesiące od lipca 2024 r., w kwocie określonej w art. 26a ust. 1i 1b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, może złożyć do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych korektę wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dany miesiąc oraz korektę miesięcznej informacji o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, o których mowa w art. 26c ust. 1ustawy zmienianej w art. 1, uwzględniając, za analogiczne okresy, kwoty dofinansowania, o których mowa w art. 26a ust. 1 i 1b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
- Wnioski o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego oraz miesięczne informacje o wynagrodzeniach, zatrudnieniu, stopniach i rodzaju niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, o których mowa w art. 26c ust. 1ustawy zmienianej w art. 1, uwzględniające kwoty, o których mowa w art. 26a ust. 1 i 1b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą oraz korekty wniosków oraz informacji, o których mowa w ust. 2, mogą zostać złożone począwszy od dnia 1 stycznia 2025 r.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 2024 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12387901/13073343/13073344/dokument692125.zip
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12387901/13073343/13073344/dokument692490.zip
Nazwa projektu
Ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu Łukasz Krasoń – Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu Monika Rusin Dyrektor Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Andrzej Łosiewicz Zastępca Dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych tel. 538 117 590 Sekretariat.bon@mrips.gov.pl |
Data sporządzenia 8.11.2024 r. Źródło: Inicjatywa własna
Nr w wykazie prac: UD55
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OCENA SKUTKÓW REGULACJI | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Jaki problem jest rozwiązywany? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ma na celu podniesienie wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, dalej jako „PFRON”, jak również zmianę poziomu finansowania zadania z dotacji celowej z budżetu państwa na realizację tego zadania.
Od 2022 r. w Polsce minimalne wynagrodzenie wzrosło znacząco – od 3 010 zł na koniec 2022 r. do lipca 2024 r. – 4 300 zł, natomiast ostatnia nowelizacja przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 poz. 44, z późn. zm.), podnosząca wysokość miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia miała miejsce w 2022 r. (zmianę wprowadziła ustawa z dnia 14 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniani osób niepełnosprawnych, Dz. U. z 2023 r. poz. 173). Wynika z tego, że za zmianą minimalnego wynagrodzenia nie podążała zmiana kwoty dofinansowania z Systemu Obsługi Dofinansowania i Refundacji (system SODIR) dla pracodawców do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami. Wpływa to negatywnie na zatrudnienie osób niepełnosprawnych, które są narażone na utratę pracy na otwartym rynku pracy. Wahania liczby pracowników zgłoszonych do dofinansowania wynikają ze stanu prawnego oraz ogólnej koniunktury gospodarczej. Liczba etatów pracowników, na których pracodawcy wnioskują o dofinansowanie, w czerwcu 2023 r. wynosiła ok. 206,1 tys. W okresie funkcjonowania tego instrumentu wsparcia liczba zgłoszonych pracowników wahała się od ponad 194 838 w czerwcu 2008 r. do 252,7 tys. osób w czerwcu 2017 r. Spadek zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych w 2011 r. nastąpił wtedy, kiedy wprowadzono wyłączenie dofinansowania w odniesieniu do osób z umiarkowanym lub lekkim stopniem niepełnosprawności i uprawnieniami emerytalnymi. Widoczny jest tu spadek z ok. 250,4 tys. do ok. 226,2 tys. osób. Wyraźny, choć mniejszy spadek odnotowano w 2020 r. (z 234,3 tys. do 220,3 tys. osób). Zmiana ta była związana z sytuacją epidemiczną oraz przejściem na inne formy pomocy lub zmianami strukturalnymi i zmniejszeniem zatrudnienia osób niepełnosprawnych u pracodawców dotychczas wnioskujących o dofinansowanie. Tempo spadku liczby zgłoszonych pracowników zostało do pewnego stopnia zahamowane w 2021 r. wraz z podniesieniem kwoty bazowej dofinansowania. W przypadku osób o szczególnych schorzeniach i znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności jest widoczny pozytywny wpływ zmian kwoty bazowej dofinansowania z lat 2021 i 2023. W przypadku osób o znacznym stopniu niepełnosprawności i szczególnych schorzeniach nie tylko udało się zahamować spadek tych zgłaszanych do dofinansowania, ale odnotowano wzrost z 7 934 osób w 2020 r. do 8 505 w 2023 r. Jednocześnie jest to najwyższa liczba osób o znacznym stopniu niepełnosprawności i szczególnych schorzeniach w systemie od 2008 r. W przypadku osób o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i szczególnych schorzeniach udało się utrzymać ich liczbę na podobnym lub nieznacznie wyższym poziomie niż w 2020 r. Wówczas ich stan wynosił 43 654 osoby, a obecnie jest to 43 258 osób (okresowo stan ten wynosił 44–45 tys. osób). Natomiast w przypadku osób o lekkim stopniu niepełnosprawności i szczególnych schorzeniach zanotowano nieznaczny spadek ich zatrudnienia. W stosunku do stanu z czerwca 2020 r. uległ on obniżeniu o ok. 900 osób (w czerwcu 2023 r. wynosi on 9 364, wobec 10 258 osób 2020 r.). Należy tu jednak wskazać, że wszelkie działania związane z podniesieniem kwoty bazowej dofinansowania dotyczyły przede wszystkim osób o wyższych stopniach niepełnosprawności. Zmiana kwoty bazowej dofinansowania dotycząca osób o lekkim stopniu niepełnosprawności była niewielka. Kwota bazowa w odniesieniu do tych osób wzrosła o 50 zł: z 450 do 500 zł, a kwota, o którą zwiększa się ją w przypadku osób o szczególnych schorzeniach ‒ pozostaje od wielu lat bez zmian. Wymierne podnoszenie kwoty bazowej dofinansowania przekłada się na wzrost zgłaszanego zatrudnienia lub ograniczenie spadku zatrudnienia osób niepełnosprawnych – także wśród osób o szczególnych schorzeniach będących w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy. Proponowane rozwiązanie efektywnie wykorzystuje środki PFRON, zwiększając o 15 % ustawowe stawki dofinansowań do wynagrodzeń. Natomiast zmiana dotycząca poziomu dotacji dla PFRON na dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych polega na zastąpieniu obecnego sztywnego ustalenia wysokości dotacji dla PFRON w wysokości 30 % zaplanowanych wydatków na to zadanie – ustaleniem, że wysokość tej dotacji będzie wynosić do 30 % tej kwoty. Proponowana zmiana „do 30 %” nie powoduje zwiększenia dotacji z budżetu państwa, która zgodnie z dotychczasowym brzmieniem przepisu wynosi 30 % środków zaplanowanych na realizację tego zadania na dany rok (na zadanie, o którym mowa w art. 26a). Zmiana wysokości kwoty dotacji celowej (kwoty „w wysokości 30 %” wydatków PFRON na zadanie jakim jest dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych na kwotę „do wysokości 30 %”) nie wpłynie na wysokość wydatków budżetu państwa, ponieważ należy wziąć pod uwagę maksymalny możliwy poziom dotacji celowej z budżetu państwa na poziomie 30 % (a tym samym nie wprowadza się zmian w wydatkach budżetu państwa). Systemowe wsparcie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, jak i wzrost świadomości społecznej dotyczący osób z niepełnosprawnościami należą do najważniejszych zadań Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Dbałość o podmiotowość osób z niepełnosprawnością jest ważna dla wszystkich partnerów Koalicji i stanowi jeden z istotnych priorytetów polityki społecznej rządu. Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnościami jest ważnym aspektem ich codziennego funkcjonowania, wpływającym pozytywnie na jakość życia. To również szansa dla pracodawców na nowe możliwości rozwoju ich przedsiębiorstw i istotne działanie w wymiarze społecznym.
Nie ma możliwości osiągnięcia celów projektu za pomocą środków pozalegislacyjnych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W związku z podwyższeniem kwoty minimalnego wynagrodzenia proponuje się podwyższenie wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, finansowanego ze środków PFRON do następującej wysokości:
1) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności: 2 760 zł (wcześniej 2 400 zł); 2) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności: 1 550 zł (wcześniej 1 350 zł); 3) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności: 575 zł (wcześniej 500 zł). Dodatkowo, w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, którym orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz niewidomych (czyli dla osób ze schorzeniami szczególnymi), kwoty te podwyższa się do następującej wysokości: 1) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności: 1 380 zł (wcześniej 1 200 zł); 2) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności: 1 035 zł (wcześniej 900 zł); 3) w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności: 690 zł (wcześniej 600 zł). Nowe podwyższone kwoty stosowane będą po raz pierwszy do miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych przysługującego za okres począwszy od miesiąca lipca 2024 r. Zestawienie planowanych wydatków PFRON na realizację zadania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych wraz z wykazaniem jaka część pokrywana jest w ramach dotacji z budżetu państwa.
Kwoty wskazane w pkt 2 OSR odnoszą się do całościowych wydatków PFRON na realizację zadania („Zestawienie planowanych wydatków PFRON na realizację zadania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych wraz z wykazaniem jaka część pokrywana jest w ramach dotacji z budżetu państwa”). Równocześnie projektowana regulacja wprowadza zmiany w przepisach dotyczących dotacji celowej z budżetu państwa na zadanie PFRON, jakim jest wsparcie pracodawcy w postaci dofinansowania do wynagrodzenia zatrudnianego pracownika niepełnosprawnego. Zmiana polega na zastąpieniu obecnego sztywnego ustalenia wysokości dotacji dla PFRON w wysokości 30 % zaplanowanych wydatków na realizację tego zadania w danym roku, na ustalenie wysokości dotacji do 30 % tej kwoty. Zmiana wysokości kwoty dotacji nie wpłynie na wysokość wydatków budżetu państwa.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brak danych
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupa | Wielkość | Źródło danych | Oddziaływanie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
|
1 | Własne | Stabilizacja i urealnienie poziomu finansowania zadań Funduszu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pracodawcy otrzymujący dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego na podstawie art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
|
32 063 | Dane PFRON za rok 2023
|
Uzyskanie wyższego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248 oraz z 2024 r. poz. 1535) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2024 r. poz. 806).Projekt ustawy został przedstawiony do zaopiniowania w trybie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 854) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 2022 r. poz. 97) następującym partnerom społecznym:1) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;2) NSZZ „Solidarność”; 3) Forum Związków Zawodowych; 4) Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej; 5) Konfederacji „Lewiatan”; 6) Związkowi Rzemiosła Polskiego; 7) Związkowi Pracodawców Business Centre Club; 8) Związkowi Przedsiębiorców i Pracodawców, 9) Federacji Przedsiębiorców Polskich. Na podstawie § 36 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów projekt został przekazany do konsultacji publicznych z Polskim Forum Osób Niepełnosprawnych. Ponadto projekt został przekazany do Rady Dialogu Społecznego. Wyniki konsultacji zostały przedstawione w Raporcie z konsultacji publicznych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Wpływ na sektor finansów publicznych | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(ceny stałe z 2024 r.) | Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Łącznie (0-10) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dochody ogółem | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
budżet państwa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JST | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PFRON | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wydatki ogółem | 1,6 | 774,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 5 766,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
budżet państwa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JST | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PFRON | 1,6 | 774,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 554,5 | 5 766,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo ogółem | -1,6 | -774,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | 5 766,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
budżet państwa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JST | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PFRON | -1,6 | -774,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -554,5 | -5 766,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Źródła finansowania |
Dotacje do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań związanych z dofinansowaniem do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych pochodzą z budżetu państwa (część 44 – zabezpieczenie społeczne). Projektowane rozwiązania dotyczące podwyższenia dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych PFRON na 2024 r. i lata następne będą finansowane w ramach limitów wydatków poszczególnych jednostek sektora finansów publicznych i nie będą stanowić podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki na ten cel z budżetu państwa. Koszty rozwiązania będą finansowane w ramach planu finansowego PFRON przez odpowiednią alokację środków między poszczególnymi zadaniami bez ubiegania się o dodatkowe środki na ten cel. Zmiana będzie miała również wpływ na koszty obsługi informatycznej zadania PFRON jakim jest dofinansowanie do wynagrodzeń. W pkt 6 są wskazane kwoty dodatkowych kosztów na realizację zadania. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń | Obliczenie kwot związanych z wydatkami PFRON przedstawiono w poniższych tabelach:
Tabela – dotycząca kwot (jednostkowo)
Tabela dotycząca kwot w przeliczeniu na liczbę etatów na 1 miesiąc
*)sch- schorzenie specjalne
W 2025 r. kwota dodatkowych kosztów wyniesie 774 500 000 zł. Kwotę tę wyliczono przez dodanie do planowanej kwoty zwiększenia planu finansowanego 554,5 mln zł na 2025 r. kwoty 220 mln zł – zwiększenia planu finansowego na 2024 r. Kwota 220 mln zł została wyliczona z uwzględnieniem późniejszej o miesiąc wypłaty dofinansowania w stosunku do okresu, jakiego dotyczy wniosek. Natomiast kwota zwiększenia planów finansowych za rok 2026 i lata następne wyniesie 554 462 820 zł w każdym roku. W 2024 r. szacowany koszt wdrożenia modyfikacji systemu informatycznego SODiR wyniesie około 1 569 173 zł brutto. Zmiana wysokości kwoty dotacji celowej (kwoty „w wysokości 30 %” wydatków PFRON na zadanie jakim jest dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych na kwotę „do wysokości 30 %”) nie wpłynie na wysokość wydatków budżetu państwa, ponieważ należy wziąć pod uwagę maksymalny możliwy poziom dotacji celowej z budżetu państwa na poziomie 30 % (a tym samym nie wprowadza się zmian w wydatkach budżetu państwa). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Czas w latach od wejścia w życie zmian | 0 | 1 | 2 | 3 | 5 | 10 | Łącznie (0-10) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W ujęciu pieniężnym
(w mln zł, ceny stałe z 2024 r.) |
duże przedsiębiorstwa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
rodzina, obywatele oraz gospodarstwa domowe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W ujęciu niepieniężnym | duże przedsiębiorstwa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
rodzina, obywatele oraz gospodarstwa domowe | Należy założyć, że środki z dotacji dla PFRON bezpośrednio umożliwią zwiększenie poziomu finansowania instrumentów wsparcia pracowników niepełnosprawnych a pośrednio instrumentów wsparcia osób niepełnosprawnych i poprawę jakości ich życia i ich rodzin. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Niemierzalne | (dodaj/usuń) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń | Przewiduje się, że projekt ustawy w zakresie zmiany wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego będzie mieć pozytywny wpływ na przedsiębiorców, głównie na mikro-, małe- i średnie przedsiębiorstwa.
Nie jest możliwe oszacowanie w ujęciu pieniężnym jak wzrost dotacji rozłoży się między przedsiębiorstwami mikro-, małymi, średnimi i dużymi. Nie można również dokładnie przewidzieć czy zwiększenie dofinansowania do wynagrodzeń wpłynie na wysokość wynagrodzenia dla niepełnosprawnych pracowników. Zależy to bowiem od indywidualnej sytuacji finansowej pracodawcy. Wskutek wejścia w życie nowelizacji będą zwiększone transfery finansowe na rzecz ww. przedsiębiorstw. Projektowana nowelizacja ustawy w tym zakresie nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rodzinę, obywateli (w tym osoby starsze) i gospodarstwa domowe. Projektowana ustawa może mieć pozytywny wpływ na osoby niepełnosprawne, ponieważ zwiększone kwoty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych będą zachęcać pracodawców do zatrudnienia nowych pracowników niepełnosprawnych i utrzymywania w zatrudnieniu dotychczasowych. Projektowane w ustawie instrumenty umożliwią zwiększenie poziomu finansowania wsparcia pracowników niepełnosprawnych, a pośrednio wsparcia osób niepełnosprawnych i poprawę jakości ich życia i ich rodzin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
nie dotyczy | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności). | tak
nie nie dotyczy |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
zmniejszenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur skrócenie czasu na załatwienie sprawy inne: |
zwiększenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby procedur wydłużenie czasu na załatwienie sprawy inne:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich elektronizacji. | tak
nie nie dotyczy
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentarz:
Brak |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Wpływ na rynek pracy | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przewiduje się pozytywny wpływ na rynek pracy osób niepełnosprawnych, gdyż zwiększone kwoty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych będą zachęcać pracodawców do zatrudnienia nowych pracowników i utrzymywania w zatrudnieniu obecnego personelu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. Wpływ na pozostałe obszary | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
środowisko naturalne sytuacja i rozwój regionalny sądy powszechne, administracyjne lub wojskowe |
demografia mienie państwowe inne: |
informatyzacja zdrowie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omówienie wpływu | Należy założyć, że projektowane w ustawie instrumenty umożliwią zwiększenie poziomu finansowania wsparcia pracowników niepełnosprawnych, a pośrednio wsparcia osób niepełnosprawnych i poprawę jakości ich życia i ich rodzin. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 2024 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wyjaśnienia do formularza oceny skutków regulacji
- Metryczka
W niniejszej części należy podać podstawowe informacje na temat oceny skutków regulacji:
- Nazwa projektu:
Proszę podać np. wstępny tytuł projektu wpisany do wykazu prac legislacyjnych.
- Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:
Proszę wskazać organ odpowiedzialny za przygotowanie projektu, jego koordynację oraz wdrożenie (ministerstwo wiodące). W przypadku, gdy projekt jest przedmiotem prac więcej niż jednego ministerstwa, proszę wskazać również podmioty współpracujące.
- Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu:
Proszę wskazać osobę, która w ministerstwie wiodącym nadzoruje prace jednostki odpowiedzialnej za merytoryczne przygotowanie projektu.
- Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:
Proszę podać kontakt (telefon, adres e-mail) do osoby, która jest odpowiedzialna za opracowanie projektu (np. kierownika komórki organizacyjnej) i będzie w stanie odpowiedzieć na ewentualne pytania związane z przedstawionymi w ocenie informacjami lub wskaże odpowiednią osobę.
- Data sporządzenia:
Proszę podać datę przygotowania OSR.
- Źródło:
Z rozwijanej listy proszę wybrać źródło, na podstawie którego przygotowywany jest projekt (punkt exposé, data decyzji, nazwa strategii, nr dyrektywy, sygn. orzeczenia TK, nazwa ustawy, inne).
- Nr w wykazie prac:
Proszę podać numer z właściwego wykazu prac legislacyjnych.
- Jaki problem jest rozwiązywany?
Proszę opisać istotę problemu (np. zawodność rynku, zapotrzebowanie na dobro publiczne, wysokie koszty transakcyjne, bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej itp.) i jego praktyczny wymiar (np. zbyt mała ochrona leasingobiorców, niewystarczający komfort i długi czas podróży koleją, występujące obciążenia administracyjne pobierczego danego przepisu itp.). Istotą problemu nie jest brak określonej regulacji – nowa regulacja może być jednym z instrumentów (sposobem) rozwiązania problemu. Dobrze i zwięźle wypełniona rubryka umożliwi zrozumienie problemu, który ma być rozwiązany oraz skali i przyczyn jego występowania.
Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę opisać najważniejsze (największe) problemy wymagające rozwiązania.
- Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Proszę zwięźle opisać proponowane rozwiązanie problemu opisanego w pkt 1 oraz oczekiwane rezultaty jego (ich) wdrożenia, sformułowane w możliwie konkretny, mierzalny i określony w czasie sposób – w przypadkach w których jest to możliwe powinien być zgodny z zasadą SMART (prosty, mierzalny, osiągalny, istotny, określony w czasie), np. osiągnięcie do 2020 r. wskaźnika upowszechnienia wychowania przedszkolnego co najmniej 90%.
Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę opisać najważniejsze rekomendacje i cele.
- Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Proszę wskazać – tam gdzie to możliwe – rozwiązania w minimum 3 krajach i źródła informacji. Proszę wskazać kraje,
z których rozwiązania przeanalizowano oraz wyniki tych analiz.
Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę wskazać informacje odnoszące się do zagadnień najważniejszych.
- Podmioty, na które oddziałuje projekt
Proszę wyszczególnić jakie podmioty (zarówno osoby fizyczne, prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej) są objęte projektem. Proszę oszacować ich liczbę (wraz z podaniem źródła danych) oraz opisać charakter oddziaływania projektu na daną grupę.
Proszę dostosować liczbę wierszy w tabeli, zgodnie z potrzebami projektu. Puste wiersze proszę usunąć.
Przykładowe grupy: obywatele, MŚP, rolnicy, rodzina, inwestorzy, lekarze, emeryci, osoby niepełnosprawne, sądy powszechne, administracyjne lub wojskowe.
- Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Proszę podać informacje o konsultacjach poprzedzających przygotowanie projektu oraz wskazać, jaki jest planowany zakres konsultacji publicznych i opiniowania projektu, w szczególności uwzględniając:
- wskazanie, czy były (i jak długo) prowadzone konsultacje poprzedzające przygotowanie projektu (tzw. pre-konsultacje publiczne), podmioty, z którymi były prowadzone te konsultacje (w tym ekspertów), w jaki sposób komunikowano się z grupami wskazanymi w pkt 6 (metody konsultacji np. warsztaty, kwestionariusz on-line), krótkie podsumowanie wyników konsultacji,
- terminy planowanych konsultacji publicznych, podmioty, z którymi będzie konsultowany projekt, wskazanie przepisu
z którego wynika obowiązek zasięgnięcia opinii.
- Wpływ na sektor finansów publicznych
W przygotowaniu kalkulacji skutków dla sektora finansów publicznych proszę uwzględnić aktualne wytyczne dotyczące założeń makroekonomicznych, o których mowa w art. 50a ustawy o finansach publicznych.
Jeśli to możliwe proszę wskazać skumulowane koszty/oszczędności. Prognozę proszę przeprowadzić w podziale na proponowane kategorie w horyzoncie 10-letnim, w wartościach stałych (np. ceny stałe dla pierwszego roku prognozy).
W przypadku gdy analiza wpływu obejmuje dłuższy niż 10-letni horyzont (np. zmiany w systemie emerytalnym), możliwe jest dostosowanie kolumn tabeli do horyzontu projektu.
Jeżeli obliczenia zostały wykonane na podstawie opracowania własnego, proszę je przedstawić w formie załącznika oraz wskazać to opracowanie w pkt 13.
W opracowywanej analizie wpływu, co do zasady, należy przyjąć kalkulację w cenach stałych. W przypadku zastosowania cen bieżących, prezentacja skutków finansowych powinna uwzględniać wskaźniki makroekonomiczne podawane
w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Jeżeli nie zastosowano wskaźników makroekonomicznych podanych
w Wytycznych MF, proszę dołączyć stosowną informację wyjaśniającą.
Proszę wskazać źródła finansowania planowanych wydatków. Proszę wskazać również wszystkie przyjęte do obliczeń założenia i źródła danych.
Skutki proszę skalkulować dla roku wejścia w życie regulacji (0), a następnie w kolejnych latach jej obowiązywania.
W kolumnie Łącznie proszę wpisać skumulowane skutki za okres 10 lat obowiązywania regulacji.
Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę dokonać analizy wpływu na SFP dla najważniejszych zmian.
- Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Proszę oszacować wpływ na konkurencyjność gospodarki, przedsiębiorczości oraz na sytuację rodziny. Skutki należy przypisać do odpowiedniej grupy w tabeli.
W przypadku gdy regulacja będzie oddziaływać na inne niż wymienione w formularzu podmioty proszę odpowiednio uzupełnić formularz.
Proszę wskazać wartość finansową, z uwzględnieniem m.in. kosztów ponoszonych w związku z wejściem w życie aktu (np. koszt aktualizacji systemów informatycznych, zakupu nowych urządzeń), podatków i opłat lokalnych, itp.
W ujęciu niepieniężnym proszę podać wartości najważniejszych wskaźników, które ulegną zmianie (np. skrócenie czasu wydania pozwolenia na budowę o 100 dni, wzrost wskaźnika upowszechnienia wychowania przedszkolnego o 20 punktów procentowych).
W przypadku gdy nie ma możliwości podania żadnych wartości liczbowych (lub wpływ dotyczy także zmian, których nie można skwantyfikować) proszę odpowiednio opisać analizę wpływu w pozycji: „niemierzalne”.
Skutki proszę skalkulować dla roku wejścia w życie regulacji (0), a następnie w 1, 2, 3, 5 i 10 roku jej obowiązywania.
W kolumnie Łącznie proszę wpisać skumulowane skutki za okres 10 lat obowiązywania regulacji.
W przypadku gdy analiza wpływu obejmuje dłuższy niż 10-letni horyzont (np. zmiany w systemie emerytalnym), możliwe jest dostosowanie kolumn tabeli do horyzontu projektu.
Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę dokonać analizy wpływu dla najważniejszych zmian.
Proszę dostosować ilość wierszy w tabeli, zgodnie z potrzebami projektu. Puste wiersze proszę usunąć.
- Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Obciążenia regulacyjne należy rozumieć jako wszystkie czynności, które muszą wykonać podmioty (adresaci regulacji)
w związku wykonywaniem projektowanych przepisów.
Przykładem takich obciążeń są m.in. obowiązki informacyjne (OI). OI polega na dostarczaniu lub przechowywaniu przez podmioty zobowiązane danych informacji. Identyfikowanie OI dokonywane jest w oparciu o przepisy ustawy. Dany przepis nakłada OI, jeżeli podmiot realizujący obowiązek musi wykonać szereg czynności administracyjnych. Przepis można uznać za OI w przypadku gdy jego wykonanie będzie związane z wykonaniem jednej lub więcej czynności składowych z listy poniżej:
- przyswajanie wiedzy dotyczącej wykonywania konkretnego obowiązku informacyjnego (w tym bieżące śledzenie zmian w przepisach),
- szkolenie pracowników w zakresie wykonywania OI,
- pozyskiwanie odpowiednich informacji z posiadanych danych,
- przetwarzanie posiadanych danych w celu wykonania OI,
- generowanie nowych danych,
- projektowanie materiałów informacyjnych,
- wypełnianie kwestionariuszy,
- odbywanie spotkań,
- kontrola i sprawdzanie poprawności,
- kopiowanie/sporządzanie dokumentacji,
- przekazywanie wymaganej informacji do adresata,
- archiwizacja informacji.
Proszę:
- w przypadku gdy projekt nie dotyczy zmiany obciążeń regulacyjnych, zaznaczyć pole „nie dotyczy”,
- w przypadku zmian w projekcie wpływających na obciążenia regulacyjne odpowiednio zaznaczyć ich zwiększenie lub zmniejszenie,
- wskazać, czy wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi przez UE,
- wskazać, czy dane obciążenia są przystosowane do ich ewentualnej elektronizacji (dotyczy sytuacji kiedy wprowadzane obciążenia wpływają na systemy teleinformatyczne podmiotów publicznych lub na podmioty prywatne – przedsiębiorcy, obywatele).
W komentarzu proszę o zwięzłe opisanie zakresu zmian dotyczących obciążeń regulacyjnych.
- Wpływ na rynek pracy
Proszę opisać, czy i w jaki sposób projektowana regulacja może spowodować zmiany na rynku pracy w odniesieniu do zatrudnienia oraz innych wskaźników (np. czasu poszukiwania pracy, kwalifikacji pracowników).
Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę dokonać analizy wpływu dla najważniejszych zmian.
- Wpływ na pozostałe obszary
Proszę zaznaczyć pola – zakres oddziaływania projektu na obszary niewymienione w pkt 6, 7 i 9. Dla zaznaczonych obszarów proszę dokonać analizy wpływu.
W przypadku analizy wpływu na obszar „informatyzacja” proszę w szczególności rozważyć następujące kwestie:
- Czy projekt spełnia wymagania interoperacyjności (zdolność sieci do efektywnej współpracy w celu zapewnienia wzajemnego dostępu użytkowników do usług świadczonych w tych sieciach)?
- Czy projekt spełnia wymogi neutralności technologicznej, wielojęzyczności, elektronicznej komunikacji, wykorzystania danych z rejestrów publicznych, ochrony danych osobowych?
W przypadku analizy wpływu na obszar „sądy powszechne, administracyjne lub wojskowe” proszę w szczególności uwzględnić wpływ regulacji na zmianę zakresu kognicji sądów oraz ich funkcjonowanie, a także związane z tym skutki finansowe.
Jeżeli projekt będzie miał wpływ na inne niż wymienione w pkt 10 obszary proszę zaznaczyć „inne” oraz je wymienić. Proszę również omówić wpływ, jaki będzie miała projektowana regulacja na wymienione obszary.
Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę dokonać analizy wpływu dla najważniejszych zmian.
- Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proszę opisać kiedy planuje się rozwiązanie problemu zidentyfikowanego w pkt 1 (wejście przepisów w życie nie zawsze rozwiązuje dany problem a jedynie daje podstawę do wdrożenia instrumentów do jego rozwiązania). Proszę przedstawić harmonogram wdrożenia działań wykonania aktu prawnego (np. gdy rozwiązywanym problemem jest zwiększona zachorowalność, to działaniami będą: ew. zatrudnienie dodatkowych pracowników, zakup majątku – urządzeń, przeprowadzenie szczepień, zakup szczepionek itp.)).
Jeżeli akt prawny ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę opisać planowane wykonanie dla najważniejszych zmian.
Jeżeli projektowana regulacja oddziałuje na przedsiębiorców (na prowadzenie działalności gospodarczej), zgodnie z Uchwałą Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych aktów normatywnych, terminem wejścia w życie przepisów, po minimum 30-dniowym vacatio legis, powinien być 1 stycznia lub 1 czerwca. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany, proszę wskazać powód odstąpienia od wyznaczonych terminów.
- W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Proszę opisać, kiedy i w jaki sposób będzie mierzone osiągnięcie efektu opisanego w pkt 2. Po jakim czasie nastąpi przegląd kosztów i korzyści projektowanych oddziaływań. Proszę również wskazać mierniki, które pozwolą określić, czy oczekiwane efekty zostały uzyskane.
W tym punkcie proszę też podać informację dotyczącą przygotowania oceny funkcjonowania ustawy (OSR ex-post), jeżeli w odniesieniu do projektu ustawy przewiduje się przedstawienie wyników ewaluacji w OSR ex-post.
Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę opisać sposób przeprowadzania ewaluacji i mierniki dla najważniejszych zmian.
Jeśli specyfika danego projektu uniemożliwia zastosowanie mierników lub też niezasadna jest jego ewaluacja (z uwagi na zakres lub charakter projektu) proszę to opisać.
- Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy, itp.)
Proszę wymienić dodatkowe dokumenty, które stanowią załączniki do projektu i formularza. Załączanie dodatkowych dokumentów jest opcjonalne.