PYTANIE – Kiedy orzeczenie staje się “ostatecznym” biorąc pod uwagę art. 23 ustawy z 9 marca br. wydłużającej ważność orzeczeń, których termin kończył się do 5.08.2023 r. Wiemy po 6.08.2023 r. kiedy orzeczenia się kończą jako pracodawca nie możemy już wydłużyć ważności orzeczeń.
ODPOWIEDŹ
Szanowni Państwo – dziękuję za przesłane Wasze opinie – z którymi bardzo chciałabym się zgodzić i biorąc pod uwagę ustawę o rehabilitacji de facto tak jest, jednakże biorąc pod uwagę artykuł 15h tzw. ustawy covidowej, który posługiwał się pojęciem „wydanie nowego orzeczenia”, a natomiast teraz art. 23 ustawy z dnia 9 marca 2023 r., posługuje się pojęciem „wydanie nowego ostatecznego orzeczenia” – niestety nie mogę, biorąc pod uwagę również wytyczne PFRON i BON.
Należy wskazać, iż pojęcie „wydania nowego orzeczenia” oznacza co do zasady, że momentem uzyskania „nowego orzeczenia” jest uprawomocnienie się nowego orzeczenia, natomiast pojęcie „wydanie nowego ostatecznego orzeczenia” jest definiowane przez organy administracji – jako decyzja ostateczna, czyli orzeczenie, od którego nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji (por. art. 16 § 1 k.p.a.).
[§ 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub ustawach szczególnych.]
Oznacza to, że wracamy do sytuacji przed covidem tj. przed 8.03.2020 r. (przed wejściem w życie przepisu 15 h tzw. ustawy covidowej) czyli, do sytuacji gdy wydanie decyzji przez Wojewódzki Zespół np. utrzymujące w mocy orzeczenie Powiatowego Zespołu (niekorzystne dla Waszych pracowników) powodowało, że ono stawało się ostateczne, pomimo odwołania do sądu, do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez sąd (gdyż orzeczenie w administracyjnym toku instancji stawało się ostateczne, gdyż nie służyło od niego właśnie odwołanie w administracyjnym toku instancji).
W takich wypadkach, gdy po wejściu w życie nowych przepisów ustawy z 9 marca 2023 r., mamy pojęcie „nowe ostateczne orzeczenie” powstało niebezpieczeństwo sytuacji, gdy pomimo tego, że nowe orzeczenie nie stało się jeszcze prawomocne, to orzeczenie dotychczasowe utraci swoją ważność z uwagi na to, że to nowe orzeczenie stało się ostateczne (czyli takie od którego nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, zaś sprawa trwa dalej z uwagi na odwołanie do sądu, które to odwołanie do sądu nie jest już odwołaniem we wspomnianym powyżej administracyjnym toku instancji).
Oczywiście kiedy pracownik odwoła się do Sądu i Sąd przywróci mu stopień niepełnosprawności, Państwo powinniście wziąć pod uwagę również Wyrok Sądu – bo to będzie już prawomocne jego orzeczenie na podstawie wydanego Wyroku – ale wsteczne zaliczenie np. do umiarkowanego stopnia zamiast lekkiego – będzie odbywało się u Państwa poprzez niestety korekty dokumentów złożonych w PFRON, gdyż od dnia wydania orzeczenia przez Wojewódzki Zespół np. utrzymujące w mocy orzeczenie Powiatowego Zespołu (niekorzystne dla Waszych pracowników) – musieliście już tego pracownika zaliczyć np. stopnia lekkiego bo to jego orzeczenie w rozumieniu k.p.a. było już ostateczne.
W świetle dotychczasowych wyjaśnień Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych jako nowe wydane orzeczenie przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności należy rozumieć orzeczenie ostateczne, czyli co do zasady orzeczenie, co do którego upłynął 14 dniowy termin do wniesienia odwołania do Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności albo orzeczenie, w stosunku do którego osoba zrzekła się prawa do wniesienia odwołania. Orzeczenia wydane przez Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności są orzeczeniami ostatecznymi na podstawie art. 16 k.p.a.
Pozdrawiam Państwa serdecznie
Edyta Sieradzka
Od 1 lipca 2023 r. Minister Zdrowia odwołał stan zagrożenia epidemicznego w Polsce¹. Natomiast 6 sierpnia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy², które:
- uchylają art. 15h ustawy z dnia 2 marca 2020 r. – tzw. „Tarczy antykryzysowej”³ i
- określają w zamian końcowe daty przedłużania orzeczeń o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności.
Do 5 sierpnia 2023 r. orzeczenia wydane przez zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności4, będą przedłużane na podstawie art. 15h ustawy z dnia 2 marca 2020 r. – tzw. „Tarczy antykryzysowej”3. Od 6 sierpnia 2023 r. obowiązują określone, graniczne daty ważności tych orzeczeń.
Orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności, które tracą ważność do 5 sierpnia 2023 r.
Orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności, którego okres ważności upłynął:
- do 31 grudnia 2020 r. – zachowuje ważność do 31 grudnia 2023 r.,
- w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. – zachowuje ważność do 31 marca 2024 r.,
- w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 5 sierpnia 2023 r. – zachowuje ważność do 30 września 2024 r.
Orzeczenia te będą jednak ważne nie dłużej niż do dnia wydania nowego, ostatecznego orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności.
Orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności, które tracą ważność po 5 sierpnia 2023 r.
Orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, którego okres ważności upłynie 6 sierpnia 2023 r. lub później, nie będzie podlegać przedłużeniu. Ich okres ważności skończy się w terminie określonym w Państwa orzeczeniu.
Orzeczenia ZUS
Nowe przepisy2, które będą obowiązywać od 6 sierpnia 2023 r. nie dotyczą orzeczeń lekarzy orzeczników ZUS. Zatem mogą być one przedłużane tylko w oparciu o art. 15zc ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. – tzw. „Tarczy antykryzysowej”5. Dlatego orzeczenie ZUS o:
- niezdolności do pracy lub
- niezdolności do samodzielnej egzystencji,
które traci ważność w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu, zachowuje ważność przez kolejne 3 miesiące od dnia upływu terminu jego ważności. Wniosek o wydanie nowego orzeczenia musi być jednak złożony przed upływem terminu ważności wcześniejszego orzeczenia.
Okres 30 dni, następujący po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, upływa 31 lipca 2023 r. A więc orzeczenia ZUS, które wygasną 1 sierpnia 2023 r. lub później, nie będą mogły być przedłużone. Ich okres ważności skończy się w terminie określonym w Państwa orzeczeniu.
https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/przedluzanie-orzeczen-o-stopniu-niepelnosprawnosci-po-odwolaniu-stanu-zagrozenia-epidemiczneg/
www.pfron.org.pl