Dzień dobry,
Pani Edytko dostaliśmy wiadomość od naszego Kontrahenta któremu świadczymy usługę całodobowego monitorowania, że chcieliby skorzystać z prawa obniżenia wpłat na PFRON. Wiadomość swą motywowali odpowiedzią której udzielił im Naczelnik Wydziału ds. Analiz i konsultacji Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych. Mamy wątpliwości czy ulga należy się naszemu kontrahentowi, ponieważ świadczymy usługi monitoringu/ pracują osoby zdrowe z uprawnieniami/ z uruchomieniem patrolu. Usługi nasze wykonywane są na terenie całej Polski dlatego wysłanie patrolu interwencyjnego zostało zlecone innym firmom. Jesteśmy ZPCHr i udzielamy za inne usługi ulg na PFRON. Do tej pory nie wystawiliśmy ulg kontrahentom za tzw. usługi powiązane. Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu tego dylematu, czy ulgi należą się takim kontrahentom, czy nie.
Poniżej przesyłam w/w wiadomość od naszego kontrahenta:
Dzień dobry,
Świadczą Państwo dla nas usługi w zakresie całodobowego monitorowania, chcielibyśmy skorzystać z prawa obniżenia wpłat na PFRON, w związku z tym poprosiłabym o wystawienie informacji o kwocie obniżenia wpłat.
Interpretacja, iż możemy ubiegać się o obniżenie wpłat na PFRON w wiadomości dołączonej poniżej przez Wydział ds. Analiz i Konsultacji
Departament ds. Wpłat PFRON.
Odpowiedź :
Dzień dobry,
w myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 44 z późn.zm.) – wpłaty na PFRON, o których mowa w art. 21, ulegają obniżeniu z tytułu zakupu produkcji lub usługi, z wyłączeniem handlu, odpowiednio wytworzonej lub świadczonej przez pracodawcę posiadającego określoną strukturę zatrudnienia ogółem i osób niepełnosprawnych – zwanego sprzedającym.
Oznacza to, że w zakresie uprawniającej kooperacji znajduje się wyłącznie zakup:
- produkcji wytworzonej przez sprzedającego;
- usługi (z wyłączeniem handlu) świadczonej przez sprzedającego.
Przepisy ustawy o rehabilitacji nie definiują żadnego z pojęć: produkcja, usługa i handel. Dlatego w celu ustalenia znaczenia tych pojęć należy odwołać się do przepisów najbardziej ogólnych. Aktem prawnym, który jest przydatny w tym zakresie jest Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r. poz.1676 z póżn.zm.). Rozporządzenie to przez pojęcie usługi rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Sekcja N Schematu Klasyfikacji odnosi się do usług administrowania usług wspierających. Wśród tych usług pod symbolem PKWiU 80.2 znajdują się usługi ochroniarskie w zakresie systemów bezpieczeństwa, które obejmują:
- działalność ochroniarską w zakresie obsługi i monitorowania elektronicznych systemów bezpieczeństwa, takich jak: alarmy przeciwwłamaniowe czy przeciwpożarowe, włączając ich instalację i konserwację,
- instalację, naprawę, przebudowę oraz regulację mechanicznych lub elektronicznych urządzeń zamykających, sejfów i skarbców w powiązaniu z późniejszym monitoringiem.
Nie ma zatem podstaw prawnych do twierdzenia, że usługa ochroniarska realizowana poprzez obsługę systemów bezpieczeństwa nie jest usługą, o której mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji. Jest tak samo usługą jak i usługa ochroniarska świadczona w formie fizycznej.
Tym samym sprzedający z tego powodu nie może odmówić Państwa Spółce wystawienia informacji o kwocie obniżenia wpłat na PFRON (INF-U).
Jednocześnie należy mieć na uwadze art. 22 ust. 10 ustawy o rehabilitacji, zgodnie z którym sprzedający wystawia informację o kwocie obniżenia niezwłocznie po:
- otrzymaniu odwołania oświadczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 3, nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup, oraz terminowym uregulowaniu należności,
- terminowym uregulowaniu należności w przypadku nieotrzymania oświadczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup, lub w przypadku niewykonania obowiązku określonego w ust. 1a
– jednak nie później niż do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przypadał termin płatności za zakup.
Izabela Gromadzka
Naczelnik Wydziału
ds. Analiz i Konsultacji
Wydział ds. Analiz i Konsultacji
Departament ds. Wpłat
tel. 225055441
kom. 693918620
al. Jana Pawła II 13