14.11.2023 r. – Szkolenie online – TAKIEGO SZKOLENIA JESZCZE NIE BYŁO – SZKOLENIE ONLINE DLA ZAKŁADÓW AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ I PRZYSZŁYCH ZAKŁADÓW AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ!

SZKOLENIE ONLINE – DLA ZAKŁADÓW AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ Z ZAKRESU ZATRUDNIANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH, DOFINANSOWAŃ DO WYNAGRODZEŃ, ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA ZAZ, KSIĘGOWOŚCI ZAZ ORAZ TWORZENIE, EWIDENCJONOWANIE, ROZLICZANIE I KONTROLA WYDATKOWANIA FUNDUSZU AKTYWNOŚCI

Szkolenie poprowadzą Edyta Sieradzka i Anna Ostafin – długoletnia Specjalistka ZAZ i Główna Księgowa pracująca w ZAZ oraz zaproszony GOŚĆ zajmujący się tematyką dofinansowań z PFRON dla ZAZ

ZAPIS DO 20.10.2023 R. UPRAWNIA ZAZ DO BEZPŁATNEGO SKORZYSTANIA Z DYŻURU EKSPERTA W DNIU 15.11.2023 R. W GODZINACH OD 10.0 DO 15.00.

TAKIEGO SZKOLENIA JESZCZE NIE BYŁO!

TERMIN – 14.11.2023 r. (wtorek) w godzinach od 10.00 do 15.00

KOSZT SZKOLENIA – 600 ZŁ NETTO + 23% VAT OD 1 UCZESTNIKA

W PRZYPADKU CHĘCI WZIĘCIA UDZIAŁU W SZKOLENIU PROSIMY O WYPEŁNIENIE FORMULARZA ZGŁOSZENIOWEGO I ODESŁANIE JEGO SKANU NA NASZ ADRES MAILOWY: biuro@sieradzka-pefron.pl

PLAN SZKOLENIA:

I. Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych w ZAZ oraz orzecznictwo przed i po 06.08.2023 – wykład Edyta Sieradzka

1. Data podpisania umowy o pracę z pracownikiem niepełnosprawnym a data wpływu orzeczenia do Zakładu- aktualne przepisy

2. Omówienie orzeczenia- wzór

3. Data wpływu do Zakładu, rodzaje niepełnosprawności oraz schorzeń szczególnych w ZAZ wraz z najważniejszymi elementami orzeczenia

4. Dodatkowa dokumentacja dotycząca uprawnień pracowniczych

5. Dodatkowe zaświadczenia wymagane zgodnie z orzecznictwem czy przy kontroli PFRON.

6. Orzecznictwo przed i po 06.08.2023 roku

7. orzecznictwo dotyczące wydłużania orzeczeń na podst. Art. 23

8. stosowanie art.2a ust. 1-4 Ustawy o Rehabilitacji

9. zbieg art. 23 i art. 2a ust. 1-4 Ustawy o Rehabilitacji

10.  Dofinansowania z PFRON – ogólne informacje

II. ZAPROSZONY GOŚĆ – PRZEDSTAWI PAŃSTWU PROGRAM DLA ZAZ W ZAKRESIE DOFINANSOWAŃ Z PFRON

III. Źródła finansowania Zakładów Aktywności Zawodowej, Księgowość w podziale na rodzaje przychodów i kosztów, tworzenie, ewidencjonowanie, rozliczanie i kontrola Zakładowego Funduszu Aktywności – wykład Anna Ostafin

  1. Warunki tworzenia, finansowania i działania ZAZ
  2. Obowiązki sprawozdawcze oraz preliminowanie w ZAZ wynikające z Rozporządzenia w sprawie Zakładów Aktywności Zawodowej ( omówienie obowiązków sprawozdawczych do PFRON za pomocą systemu ePFRON wraz z podaniem terminów sprawozdań oraz szersze omówienie sprawozdawczości finansowej do Marszałka, do PFRON oraz Wojewody)
  3. Źródła finansowania ZAZ

3A. Jakie są źródła finansowania ZAZ-ów , jak je pozyskiwać, jak nimi zarządzać i księgować oraz jak je rozliczać.

  • Dotacja wg. Algorytmu (PFRON) – szczegółowe omówienie kategorii budżetowych zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie ZAZ
  • Działalność gospodarcza Zakładu – szczegółowe omówienie kategorii budżetowych zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie ZAZ
  • SODiR- omówienie kategorii wydatków z uwzględnieniem przepisów ustawy o rehabilitacji
  • Dotacja 10% przekazywana przez Urząd Marszałkowski szczegółowe omówienie kategorii budżetowych
  • Organizator – partycypacja organizatora w kosztach ZAZ
  • Dotacja COVID-owa tzw. rekompensata utraconych przychodów – omówienie katalog wydatków
  • Dotacje dodatkowe przekazywane przez Urzędy Marszałkowskie ( tzw. Rezerwy środków PFRON)- omówienie katalog wydatków
  1. Katalog wydatków finansowanych z dotacji wg. Algorytmu z omówieniem przykładów wydatków charakterystycznych dla każdej kategorii wydatków.
  2. Katalog wydatków finansowanych z działalności gospodarczej z omówieniem przykładów wydatków charakterystycznych dla każdej kategorii wydatków.
  3. Zasady księgowania i rozliczania środków przekazywanych dla ZAZ przez Marszałka Województwa w ramach 10%
  4. Katalog wydatków finansowanych z SODiR
  5. Zakładowy Fundusz Aktywności – zasady tworzenia, ewidencji i rozliczania
  • Regulamin ZFA
  • Wnioski o pomoc indywidualną ( wzór z omówieniem)
  • Ewidencja księgowa ZFA z omówieniem katalogu kosztów
  • Środki przekazywane na wyodrębniony rachunek ZFA z tytułu PIT-4, podatku od nieruchomości oraz zysku z działalności gospodarczej i innych zwolnień z omówieniem terminu ich przekazywania.
  1. Jak założyć i prowadzić wyodrębniony rachunek bankowy dla środków ZFA i jak wygląda ewidencja na takim rachunku
  • Wpływy i wydatki na ZFA
  • Jak liczyć i wykazywać wydatki na inwestycje z ZFA – 20% wpływów.
  • Sankcje i wpłaty na PFRON z tytułu niewłaściwego wydatkowania ZFA
  • Dekretacja i opis dokumentów ZFA wraz z wzorami
  • Jak rozliczać Vat płacony ze środków ZFA
  • Kontrola ZFA – kto może kontrolować ZFA i w jakim zakresie
  • SODiR w Zakładach Aktywności Zawodowej – jakie warunki należy spełnić aby ZAZ mógł pobierać dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych SODiR aby nie narazić się na zarzut podwójnego finansowania ze środków publicznych.
  • Na co w ZAZ można przeznaczyć wypłacane dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.
  • Możliwości pozyskiwania dofinansowania w przypadku gdy prowadzona przez ZAZ działalność gospodarcza nie przynosi wystarczających przychodów aby pokryć pensje niepełnosprawnych pracowników- omówienie możliwości wnioskowania o SODiR.
  • Efekt zachęty w ZAZ w przypadku wnioskowania o SODiR jak go wykazywać.

 

PROGRAM AUTORSKI – Edyta Sieradzka, Anna Ostafin – 29.09.2023 r.

Anna Ostafin

Absolwentka ekonomii, magister Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie na wydziale rachunkowość. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Podatki i prawo podatkowe na Akademii Humanitas.

Od 2007 roku niezmiennie zajmuje stanowisko Głównego księgowego w Zakładzie Aktywności Zawodowej. Specjalizuje się w tematyce szeroko pojętego chronionego rynku pracy a w szczególności Zakładów Aktywności Zawodowej, księgowości ZAZ, problematyce tworzenia i rozliczania Funduszu Aktywności, zatrudniania i rynku pracy osób niepełnosprawnych  pozyskiwaniem i rozliczaniem środków z Unii Europejskiej na inwestycje. Od 2007 roku zajmuje się  tematyką dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, pozyskiwaniem środków na zatrudnienie i finansowania zatrudnienia osób niepełnosprawnych jak również optymalizacji zatrudnienia w firmach funkcjonujących zarówno na otwartym jak i chronionym rynku pracy.

Praktyk w zakresie pozyskiwania dofinansowań do wynagrodzeń SOD, ulg na PFRON, księgowości ZAZ. Współpracuje z firmami z otwartego i chronionego rynku pracy w zakresie doradztwa w zatrudnianiu i pozyskiwaniu na zatrudnienie osób niepełnosprawnych zarówno z PFRON jak i ze środków unijnych. Od kilku lat współpracuje przy ocenie wniosków o dofinansowanie „ Wsparcie ekonomii społecznej”  z Ośrodkiem Wsparcia Ekonomii Społecznej Stowarzyszenia Bielskiego Centrum Przedsiębiorczości.

Edyta Sieradzka

Ekspert ds. zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Polsce, wykładowca i specjalista na szkoleniach dotyczących zatrudniania osób niepełnosprawnych oraz w zakresie rozliczeń z PFRON dotyczących pomocy publicznej.

Specjalizuje się w m.in. dofinansowaniu wynagrodzeń, refundacji składek ZUS z PFRON, SODiR, pomocy publicznej, pomocy de minimis, ZFRON, IPR, ulgach we wpłatach na PFRON, sprawozdawczości w PFRON, zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w Polsce, prawie zamówień publicznych, funduszach unijnych, systemach zarządzania jakością, zagadnieniach księgowości w ZPChr.

Magister, inżynier, absolwentka Politechniki Opolskiej i magisterskich Studiów Menedżerskich MBA na Wydziale Zarządzania, Informatyki i Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Autorka licznych publikacji w Dziennikach Ogólnopolskich tj. Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna, współpracująca z Wydawnictwem Gofin. Autorka książek o tematyce ekonomicznych aspektów zatrudniania osób niepełnosprawnych w Polsce oraz uzyskiwania dofinansowań z PFRON. W latach 2009-2023 r. pełniła funkcję Wiceprezesa Zarządu OBPON.org. Obecnie współpracująca m.in. z Federacją Przedsiębiorców Polskich, innymi Organizacjami Pracodawców Osób Niepełnosprawnych oraz Organizacjami Pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych. Przedstawicielka FPP w Krajowej Radzie Konsultacyjnej do Spraw Osób Niepełnosprawnych.

W 2016 r. uhonorowana tytułem „Lider 25-lecia systemu wsparcia osób niepełnosprawnych” przyznawanym przez MRPiPS oraz PFRON.

ZESPÓŁ SIERADZKA-PEFRON i zachęcamy do skorzystania z naszych USŁUG i do odwiedzenia Naszej Strony internetowej www.sieradzka-pefron.pl, na której znajduje się Nasza oferta z różnymi usługami dla Państwa! https://www.sieradzka-pefron.pl/oferta/